Dat maakte de toezichthouder woensdag bekend. De beoogde overname werd op 9
november 2011 aangekondigd.
Het gaat om Concepts ICT, XMS, Edutel en KickXL, die net als KPN televisie,
internet en vaste telefonie aanbieden aan consumenten via het
glasvezelnetwerk van Reggefiber. Dat is een samenwerkingsverband van KPN en
Reggeborgh.
Volgens bestuursvoorzitter Eelco Blok stijgt het marktaandeel van KPN in
breedband met de aankoop tot 41 procent.
Voldoende concurrentie
KPN concurreert volgens de NMa niet alleen met aanbieders van diensten via het
glasvezelnetwerk van Reggefiber, maar ook met de kabelmaatschappijen en
diverse aanbieders op het kopernetwerk. Consumenten kunnen bovendien
overstappen tussen de verschillende aanbieders ongeacht of deze via glas,
koper of de kabel leveren.
Alle leveranciers bieden bovendien een goed vergelijkbaar pakket van
televisiezenders. Er blijft dus voldoende concurrentie over na de overname.
Fiber to the Home
KPN ziet de overname als een belangrijke stap in zijn strategie die gericht is
op het VDSL-netwerk en 'Fiber to the Home (FttH)'. Bij FttH is ook de
aansluiting van een wijkcentrale naar woningen uit glasvezel.
KPN verwacht 120.000 extra FttH-klanten aan de transactie over te houden "wat
leidt tot een stijging van ongeveer 1,8 procent in breedbandmarktaandeel".
Na afronding van de overname zal KPN meer dan 300.000 FttH-klanten hebben.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl